Noviomagum Wind Orchestra
Bezoeker

 

Ameezing Nijmegen 2016: Carmina Burana

AMEEZING NIJMEGEN is een scratch: enthousiaste zangers en muzikanten komen samen in de oude Honigfabriek De KUBE, om in één dag hard te studeren aan de Carmina Burana van Carl Orff. We gaan een koor vormen van 400 mannen en vrouwen. We werken ’s ochtends met pianist en ’s middags met solisten en orkest. ’s Avonds geven we een groots concert. Tussendoor is er voldoende drinken voor dorstige kelen, ’s middags en ’s avonds is er eten voor wie wil. Het concert is te bezoeken door 500 tot 600 liefhebbers, dus nodig je geliefden, vrienden en bekenden uit erbij te zijn.

Wie is Ameezing Nijmegen 2016 ?
AMEEZING NIJMEGEN 2016 is een initiatief van het Noviomagum Wind Orchestra samen met Kamerkoor Kallíope onder leiding van dirigent Lex Bergink.

Wat is een scratch ?
Tijdens de Carmina-scratch op 6 november studeren we de Carmina Burana van Carl Orff in. Ben je bas, tenor, sopraan of alt, iedereen is welkom die dag. Wat telt is de liefde voor zingen, de liefde voor de stukken die we gaan doen. Het is voor iedereen een geweldige kans om in een groot koor met orkest deze prachtige muziek te mogen zingen!
Maar niet alleen zangers zijn welkom bij deze scratch. Ook instrumentalisten nodigen we van harte uit om deel te nemen aan dit project. Bespeel je en instrument dat past binnen de traditionele bezetting van een symphonisch blaasorkest, dan ben je zeer welkom op deze dag. We beginnen samen in de ochtend. Koor en pianist gaan aan het werk met de dirigent. Iedereen samen, in één dag, hetzelfde programma, één dag hard werken. ’s Middags komen het orkest en de solisten erbij, en dan klinkt het al weer heel anders. Het begint er op te lijken! En ’s avonds moet het gebeuren: geliefden komen luisteren naar wat we overdag gedaan hebben. Voor de zangers de indrukwekkende apotheose van de dag, geholpen door de prachtige locatie waar we dit alles doen, De Kube in het Honigcomplex. Tussendoor is er koffie, thee en frisdrank, en tegen betaling kan er geluncht en gedineerd worden. Er moet zeker gewerkt worden, maar er is tijd om op adem te komen en met elkaar de ervaringen te delen. In één dag dit prachtig stuk instuderen en uitvoeren, in een bijzondere ambiance. Dat is AMEEZING NIJMEGEN.

Het stuk
"Carmina Burana" is een niet-middeleeuwse compositie in geheel eigen stijl. Orff selecteerde in 1935 een aantal liederen uit de middeleeuwse Carmina Burana en schreef er zijn eigen muziek bij. Naast de muziek schreef hij ook een lichtprogramma. De ondertitel was dan ook: Profane liederen gezongen door solisten en koor, begeleid door instrumenten en magische beelden. Orff schreef het stuk origineel voor solisten, koor, twee vleugels en slagwerk. Later herschreef hij de instrumentatie van "Carmina Burana" naar één voor een geheel symfonieorkest. Op 8 juni 1937 was de wereldpremière in de opera van Frankfurt.
Carl Orff liet zich bij het componeren niet alleen inspireren door de middeleeuwse teksten, maar vooral ook door de afbeelding op de eerste bladzijde van het middeleeuwse handschrift in de Bayerische Staatsbibliothek. Op deze miniatuur zien we een wiel, het is het rad van fortuin. Onderaan het wiel ligt een koning in de modder, erbij staat: regnum non habeo, oftewel: ik heb geen koninkrijk. Links stijgt hij op met het wiel, erbij staat: Regnabo, oftewel, ik zal regeren. Bovenaan het wiel zit hij op de troon: regno, oftewel: ik regeer. Rechts daalt hij met het wiel af, erbij staat regnavi: ik heb geregeerd. De koning eindigt weer waar hij begon: onderaan. De compositie vertelt hetzelfde verhaal. We beginnen onderaan het wiel: het noodlot wordt beklaagd. Dan komt de lente, de natuur komt tot bloei en de liefde bloeit ook op, dit mondt uit in de lyrische uitroep: ik zou alles geven om bij de koningin van Engeland in de armen te liggen; hiermee zijn we bovenaan het wiel aangeland, in zekere zin is het koningschap bereikt. Vervolgens dalen we langzaam weer af, de afdaling is een overgave aan de liefde, die uitmondt in de totale overgave: Dulcissime, totam tibi subdo me, oftewel: allerzoetste, ik onderwerp me geheel en al aan jou. Daarmee is de cirkel rond.

Voor wie ?
We heten 400 zangers welkom, tenoren, bassen, sopranen en alten. De muziek is niet eenvoudig, dus ervaring en oefening lijken ons belangrijk. We houden geen (stem)testen of controles, het gaat om jouw plezier met de Carmina Burana.
Naast de zangers het we ook zoveel mogelijk muzikanten welkom. Ook hiervoor zijn er geen audities, maar vragen we wel minimaal C niveau om deel te nemen. Mochten er meer aanmeldingen zijn dan plekken in het orkest dan geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Wees er dus snel bij !

Het koor
In april 1992 namen leden van het voormalige jongerenkoor van Berg en Dal het initiatief om een nieuw koor op te richten. De nog studerende dirigent Wilbert Staal werd benaderd en hij nam de uitdaging aan een nieuw koor muzikaal gezien van de grond af op te bouwen.
Het koor kreeg de naam Kallíope, één van de muzen uit de Griekse mythologie, dat schone stem betekent. Koor en dirigent gingen enthousiast aan de slag en ontwikkelden zich snel. Het koor groeide, zowel in aantal, als in kwaliteit.
Kamerkoor Kallíope is een ambitieus koor, met een mooie, hechte, transparante klank, dat graag de mooiste koorwerken zingt. Zingen bij Kallíope betekent muziek individueel instuderen en op woensdagavond samen zingen. Het koor stelt zich graag doelen, waarbij uitdaging en serieus aan het werk zijn prima samengaan met gezelligheid en plezier. De meeste leden zijn al langer samen en nieuwe mensen worden zonder probleem opgenomen in het koor en voelen zich welkom.
De laatste jaren staan er klassieke werken op het programma, het repertoire kent ook lichte muziek.
Samen met het NMWO heeft Kalliope in oktober 2015 de Mozart Scratch met het Requiem en de Kröningsmesse uitgevoerd.
Ook nu zal Kalliope de basis zijn van een uit ca. 200 personen bestaand koor dat samen met het NMWO de Carmina Burana zal gaan uitvoeren.

De Solisten

Wilma Bierens
De lyrische sopraan Wilma Bierens is een veelzijdige zangeres, geboren in Maastricht.
Ze zong hoofdrollen in binnen- en buitenland. In Nederland bij de Hoofdstad Operette, de Reisopera en Opera Zuid. Ze zong hoofdrollen in :"The Telephone”, "The Medium”, "Il Campanello”,”El Retablo de Maeso Pedro”, "A Quiet Place” , "Mikado”, "Der Schauspieldirektor”, "Candide”, "Mireille”, "Les Contes d’ Hoffmann”, "Die Verkaufte Braut”, "Orfeo ed Euridice, "Die Czárdásfürstin”, "Der Vogellhändler”, "Die Lustige Witwe”, "Gräfin Mariza”,”Viktoria und ihr Husar”, "La Vie Parisienne", Die Fledermaus”,”Il Pirata”, " Pêcheurs de Perles”, Orphée aux Enfers” , Jérusalem” en ”Cavallleria Rusticana”.Ook is Wilma een veelgevraagd soliste bij grote orkesten in binnen- en buitenland. Daarnaast treedt ze regelmatig op met bekende koren als het Westlands Mannenkoor en de Mastreechter Staar. Met de Mastrechter Staar maakte Wilma haar opwachting tijdens de opening van de Europese Centrale Bank in Frankfurt. Het optreden, bijgewoond door tal van Europese presidenten, werd wereldwijd uitgezonden.
Wilma maakte bovendien diverse cd-opnamen en is regelmatig te beluisteren via internationale radio- en televisiezenders.
Wilma treedt regelmatig op in verschillende kamermuziekensembles, o.a. met klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en pianist Hans Eijsackers, waarmee zij de romantische CD ‘Innenleben’ heeft opgenomen en het vrouwenensemble Fuego Latino. Met dit vrouwenensemble heeft zij de zeer succesvolle CD ‘Fuego Latino’ opgenomen.
Haar oratorium-repertoire omvat onder meer: "Matthäus Passion”, "Johannes Passion”, "The Messiah”, "Messe Petite Solennelle”, "Jeanne d’ Arc au Bücher”, "Stabat Mater” van Pergolesi, "Gloria” van Vivaldi, "Exsultate Jubilate", "Requiem" van Mozart en "Requiem" van Verdi.
Wilma studeerde bij Mija Besslink, Cristina Deutekom en Gemma Visser. Tevens volgde zij lessen bij Nelly Miricioiu.
In Maastricht sloot Wilma haar studie Cum Laude met onderscheiding af en won meerdere prijzen, waaronder de Edmond Hustinx-prijs en de tweede prijs op het eerste Cristina Deutekom Concours te Enschede. In 1995 nam Wilma deel aan de IVC-masterclass van Christa Ludwig in ’s-Hertogenbosch en werd zij als enige Nederlandse uitverkoren voor deelname aan het finaleconcert.
Naast haar uitvoerende werk is Wilma als hoofdvakdocente verbonden aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Daarnaast organiseert Wilma regelmatig optredens waarbij zij jong talent een podium biedt.

Pascal Pittie
De Limburgse tenor Pascal Pittie begon zijn zangstudie aan de zogenaamde VOCO opleiding aan het Jeanne d'Arc College te Maastricht waar hij les kreeg van Ingrid Kappelle.
Hij vervolgde zijn studie aan het conservatorium van Maastricht bij Mya Besselink en behaalde er de diploma's eerste fase zang, tweede fase zang en operaklas allen met een onderscheiding.
Pascal Pittie verleent regelmatig medewerking aan oratoria in de benelux, Duitsland en Frankrijk. Zo zong hij onder andere de solopartijen in Die Jahreszeiten en Die Schöpfung (Haydn), Oratorium de Noël (Saint Saëns), Matthäus en Johannes Passion (Bach), Psalmus Hungericus (Kodally). Abraham and Isaac, Serenade en War Requiem (Britten).
In opera's vertolkte hij ruim 40 operarollen waaronder Ferrando (Cosi fanTutte), Tamino (Die Zauberflöte), Kohout (Het sluwe vosje (DNO)), Barbarigo (I Due Foscari (NRO)), Edmondo (Manon Lescaut (Zaterdag matinee)), Gastone (La Traviata), Prologue en Peter Quint (The turn of the Screw), Bardolfo (Fallstaf), Kaptain Maceath (a Beggar’s opera), Alfred (Die Fledermaus) en Aap (Aap verslaat de knekelgeest).
Hij heeft meegewerkt aan verschillende internationale operafestivals zoals: De Zomeropera Haaren (Lucia di Lammermoor als Normanno), Kammeroper Konstanz (Il combattimento di Tancredi en Clorinda als de Testo), Kammeroper Schloss Rheinsberg (König Theodor in Venedig als Gafforio) en Internationale Sommeroper Schloss Weikersheim (Carmen als Remendado).
Hij werkte samen met Dirigenten als Ed Spanjaard, Gabriele Bellini, Edo de Waart, Hartmut Haenchen, Ingo Metzmacher, Vasily Petrenko, Rolf Gupta, Koen Kessels, Jaap van zweden, Carlo Rizzi en Yakov Kreizberg, en stond voor orkesten als het Limburgs Symphonie Orkest (L.S.O.), Het Nederlands Philharmonisch orkest, Het Radio Filharmonisch Orkest, Het Brabants Orkest, Het Gelders Orkest, Het orkest van het Oosten, Het Nederland Philharmonisch Orkest, Holland Symphonia, Ensemble Koln, Ensemble ´88 en het Preußische Kammer Orchester.
In 2003-2004 was hij verbonden aan de operastudio Nederland. Hij debuteerde bij de Nederlandse Opera in Samson, bij de Vlaamse Opera met de titelrol in Albert Herring, bij de Nationale Reisopera als Erster Offizier in Henze's Der Prinz von Homburg en bij Operá National de Lyon als Célenite in Offenbach's Un Petit voyagedans la lune.
Pascal Pittie volgde Masterclasses bij o.a. Simjon Skigin, Elly Ameling en Athony Rolfe Johnson. In oktober 2004 won hij de Jo Bollenkamp prijs tijdens de Internationale Vocalisten Presentatie.
Toekomstige engagementen zijn Alfred in die Fledermaus van J. Strauss, Kaptain Maceath in a Beggar’s opera van B. Britten, Offizier in Die Soldaten van A. Zimmermann, Kohout in het Sluwe vosje van Janacek, 4er Knappe in Parsifal van R. Wagner en Maintop in Billy Bud van B. Britten.

Martijn Sanders
artijn Sanders studeerde aan het Utrechts conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de operaopleiding van de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Hij zong daar vervolgens in operaproducties van Wiener Kammeroper en Stadtheater Baden. Bij De Nationale Opera vertolkte hij rollen in Die Gezeichneten (Schreker), Tea (Tan Dun) en bij de Nederlandse Reisopera zong hij de rol van Patrocles in Tippets King Priam. Andere operaengagementen zijn Le Nozze di Figaro (Figaro) in Tokyo, The Rape of Lucretia (Junius) bij de Bangkok Opera en Hanoi Opera House, Escamillo bij de Opernfestspiele Klosterneuburg en in het Belgrade Music Festival zong hij de rol van Jovan in Isidora Zebeljans succesvolle opera Zora D.
Als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen geweest op de belangrijke podia in binnen- en buitenland. Zo trad hij op met orkesten en ensembles als het Koninklijk Concertgebouworkest, Münchener Rundfunkorchester, Symfonieorkest Vlaanderen, het Radio Kamerorkest, Holland Symfonia, het Nederlands Kamerorkest, Het Gelders Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, de Brandenburger Symphoniker en het Doelenensemble. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Matthias Bamert, Kenneth Montgomery, Micha Hamel, Lawrence Renes, Frans Brüggen, Jun Märkl, Etienne Siebens, Ingo Metzmacher, Reinbert de Leeuw, Otto Tausk, Tan Dun, Enrico Delamboye en Peter Dijkstra.
Recent zong hij onder meer bij de Neue Philharmonie Westfalen o.l.v. Heiko Mathias Förster de baritonsolo’s in Orffs Carmina Burana en in Het Concertgebouw te Amsterdam was hij met sopraan Eva-Maria Westbroek en tenor Frank van Aken te horen zijn in een groots operagala o.l.v. Ed Spanjaard en viel hij met veel succes in bij het Orkest van de Achttiende Eeuw in Mozarts Le Nozze di Figaro (titelrol).