Noviomagum Wind Orchestra
Bezoeker 52098

 

Welkom bij het NMWO


Lees verder | Repertoire | Dirigent | Bezetting
Zomerconcerten

Antonín Leopold Dvořák (1841-1904) componeerde veel werken. Tot de belangrijke muziekstukken van deze Tsjechische componist behoort zijn Symfonie nr. 9 (From the New World). Hij componeerde deze negende symfonie in e-klein, opus 95, tijdens zijn driejarig verblijf in de Verenigde Staten. Dit werk bleek een onmiddellijk groot succes bij het grote publiek, veroorzaakte een controverse tussen de muziekcritici in de Verenigde Staten, maar vond ook al snel internationaal weerklang. En ook nu nog spreekt dit muziekstuk talloze mensen aan. Bijna iedereen kent de melodie van het Largo uit die symfonie, omdat dit deel vaak instrumentaal wordt uitgevoerd of gezongen tijdens uitvaarten en andere plechtige gelegenheden.
Bulgarian Dances van Franco Cesarini is een vrije rapsodie in vier karakteristieke delen waarin verschillende Bulgaarse volksliederen zijn verwerkt. Karakteristieke dissonanten van grote en kleine secunden maken deze liederen uniek. Fascinerend zijn ook de complexe onregelmatige ritsmes. Cesarini bleef dan wel trouw aan de oorspronkelijke ziel van de liederen, maar hij verbrede en verrijkte tevens de muzikale ideeën en heeft zo de muzikale concepten aangepast aan het rijke klankenpalet van het harmnieorkest.
In Danceries, van Kenneth Hesketh, zijn de melodieën zelf een mengeling van oud en nieuw. Waar het oude voorkomt, is het aangepast in stemming en compositie en wordt het vaak afgewisseld met volledig nieuw materiaal. De hedendaagse harmonieën en ritmes geven deze thema's nieuw leven en voegen drama toe aan de suite. Het eerste deel, Lull Me Beyond Thee, is zachtaardig en zangerig, bijna een barcarole. De originele melodie had de naam Poor Robin's Maggot, een nogal verontrustende titel. Maggot betekende in het zeventiende-eeuwse taalgebruik gril of fantasie. Het tweede deel, Catching of Quails, is een kleurrijk, opwindend scherzo op een originele melodie. Het thematische materiaal verplaatst zich door het orkest om te contrasteren met de volle tutti. De laatste maten vervagen tot bijna niets, waarna een laatste verrassing staat te wachten! My Lady's Rest is een tedere pavane, ook op een originele melodie, met Moorse neigingen. Mooie solo passages, expressieve contrapuntische teksten en warme tutti geven de mogelijkheid om een heerlijk lyrische manier van spelen te laten horen. Het laatste deel, Quodling's Delight, is een slimme combinatie van de 17de-eeuwse melodie, Goddesses, met een originele contrasterende melodie, die een opwindende en uitbundige afsluiting van het werk vormt.


Lees verder | Data en locaties | Kaarten bestellen